mandag 20. september 2010

Korte avstander i verden etter at internett kom

Det slo meg nå som jeg er på tur i sydenland hvor kort avstandene har blitt i verden etter at internett kom. Nå for eksempel sitter jeg på et hotellrom på Mallorca å gjør arbeidsoppgaver som skal leveres på bloggen min som "tilhører" Høgskolen i Bodø. Siden avstandene er blitt så korte må de kunne utnyttes på ett vis. Jeg husker fra barneskolen hvor vi fikk brevenner fra en klasse i England. Dette var en spennende måte å øve på engelsk. Desverre tok det jo så altfor lang tid å vente på "snail-mail". Jeg tror man som lærere må være obs på at det finnes slike kreative og spennende måter å få øvd inn fremmedspråk på. Å finne skolechattrom på engelsk,tysk,spansk,fransk,whatever- for så å veilede elevene inn der for å finne chattepartnere må jo være en fin måte å få elevene til å bruke det de har lært i praksis. Noen som har noen erfaringer med å bruke slike resursser i fremmedspråkopplæring?

6 kommentarer:

  1. Du brevvekslet med engelske "pupils" for så å velge engelsk som fag i lærerutdanninga. Noen sammenheng? Dine forslag til kommunikasjon på nettet er gode. Det finnes flere nettsteder/organisasjoner som legger til rette for slikt, f. eks. eTwinning.
    Ekstra artig å blogge med deg når du befinner deg på Mallorca.

    SvarSlett
  2. Tror ikke det er noen sammengheng, likte ikke engelsk i det hele tatt da jeg selv gikk på skolen. Var først da jeg kom ut i praksis å så hvordan engelsken kunne gjøres morsom, og forsåvidt forsto jeg flere av grammatikkreglene da som jeg har plagdes med i alle år. Tror jeg skal legge eTwinning på minne, så jeg kan eventuelt bruke det senere.

    SvarSlett
  3. Halloen :o)
    Det er ganske sant det du sier! Kom til å tenke på da vi var i York, og kom i kontakt med de damene på den resturanten vi var å spiste på etter "Ghost Walken". De var jo intresert i at elevene i min tidligere klasse skulle utveksle epostadr. med elevene i klassen til datra til ho ene. Det hadde jo vært helt perfekt hvis vi hadde fått det til, og de kunne vekslet masse informasjon, pluss at det ville vært en god kilde til læring av språk også!Da jeg bodde i USA brukte et brev to uker hjem, mens nå kan man med et enkelt tastetrykk ha brevet i "postkassen" i løpet av 2 sek. En herlig utvikling! :-)

    SvarSlett
  4. Ja, noen klager på at man har mistet personlig kontakt med folk etter blant annet Facebook ble så utbredt, men for min del vil jeg påstå at jeg har fått et mye bredere nett av kontakter.

    SvarSlett
  5. Syns internett er en fin måte å opprettholde og skape kontakter på. Man leser jo stadig vekk om de som annonserer for seg selv ved å lage blogger,youtube-innlegg og hjemmesider for å skaffe seg drømmejobben sin også.
    Selv om noe av kontakten kan bli upersonlig, tror jeg det er slik det er iferd med å utvikle seg. Noen vil si det er mye letter for eksempel å ta kontakt med en man liker med facebook eller sms for da slipper man eventuelt å bli avist face to face.Er ikke såååå gammel, men husker likvel at man sporte ansikt til ansikt om noen ville være kjæresten din når du gikk på barneskolen/til dels ungdomsskolen. Nå sender man bare en sms:p

    SvarSlett
  6. Det er ganske sprøtt, er det ikke? Jeg synes også det er litt merkelig å tenke på hvordan man faktisk kan kommunisere med folk på andre siden av kloden, ved hjelp av internett eller telefon. For ei utvikling altså!

    Hadde dere brevvenner fra England? Så koselig. Når jeg gikk på barneskolen så hadde vi brevvenner fra Sverige. Jeg husker hvor gøy det var, og hvor mye jeg gledet meg til å få et brev tilbake. Internetten har på en måte "stjelt" litt av sjarmen med brevveksling. Den har for så vitt også stjelt det sosiale livet til folk, men det er nå så..

    Idèen du har om skolechatting med folk fra andre land likte jeg godt. En flott måte for elevene til å bli kjent med andres kulturer.

    SvarSlett