onsdag 15. september 2010

PhotoStory

Jeg har gjort meg opp noen små tanker om PhotoStory de siste dagene. Selv har jeg såvidt vært borti dette programmet når jeg var i praksis. Programmet ble brukt under aldersblanding, noe som vil si at grupper var satt sammen av elever fra forskjellige trinn. Denne skolen er delt inn i såkalte "familier", her er 3-4 klasser samlet rundt hvert sitt kjøkken/fellesrom. Dette var enda relativt tidlig i skoleåret så oppgaven elevene fikk på PhotoStory stasjonen var å presentere familien. Det var på forhånd tatt bilder av alle klassene. Oppgaven var forholdsvis enkel siden dette var første møte med PhotoStory. Elevene fikk lagt til både effekter og lyd i sine presentasjoner. Jeg så at elevene i 1.klasse syntes det var like morsomt som de i 7.klasse, noe som sier meg at dette programmet passer for de fleste. Vanskelighetsgraden kan justeres utifra hvilke mål som blir satt til elevene. Jeg tror at PhotoStory kan brukes istedefor gode,gamle PowerPoint når arbeid skal presenteres. PowerPoint var veldig spennende tidligere, men siden elevene blir mer og mer datakyndige trenger de å få utvide reporteare sitt slik at de ønsker å lære seg mer. PhotoStory kan også brukes for å dokumentere arbeid som er blitt gjort gjennom å ta bilder for så å si dem sammen. Jeg husker selv at noe av det verste jeg visste var å skrive logg/rapport om arbeid jeg hadde gjort. Ved å bruke en annen innfallsvinkel tror jeg elevene vil gå løs på oppgaven med ny iver fordi det er artig. Læring kan være, og bør være artig!


Jeg gleder meg til å lære mer om PhotoStory slik at jeg har en solid bakgrunn for å lære det bort til mine elever en gang.

5 kommentarer:

  1. Fin fortelling og gode refleksjoner om bruk av bildefortelling. Artig at det fenget like godt på alle trinn.

    SvarSlett
  2. Tror Photostory kan brukes fra barnehage til videregående. Så lenge det tilpasses nivå og alder ser jeg ingen grunn til at det ikke skal være lærerikt for alle.

    SvarSlett
  3. Fint innlegg om Photostory Elisbeth. Vi brukte det i Bodø Danseklubb når vi hadde vårshow i Kulturhuset i vår. Alle gruppene fikk i oppdrag å presentere gruppen sin i bilder/levende bilder og lyd, og flere valgte da å følge oppfordringen om å bruke Photostory.Har tenkt å lage en liten fotohistorie fra en bilbrann jeg fotograferte på fredag i Junkerdal, men har bare ikke kommet meg så langt på grunn av oppgaveskriving, barndåp og de siste paniske forberedelsene for vår store dag. Synes forøvrig du har designet en spenstig å bra Blogg!

    SvarSlett
  4. takk skal du ha Øyvind! Er godt fornøyd selv;) Photostory kan brukes til alt. I stede for å ha slideshow fra forrige ferie, hvorfor ikke plukke ut de beste/viktigste bildene å sy dem sammen?

    SvarSlett
  5. Jeg var sammen med deg da! :) Og det er så sant det du sier, alle elevene virket svært engasjerte. Jeg tror rett og slett at PhotoStory kan bli en stor hit på alle skoler og alle trinn. En ufattelig morsom måte å lære på! Det blir jo som å lage en liten film, og hvem liker vel ikke det? Faktisk et utrolig simpelt program, men samtidig gir det deg så mye. Jeg måtte laste ned PhotoStory med en gang jeg kom hjem den dagen! Det kan jo brukes i forbindelse med de fleste fag. Hvorfor ikke lage ei bildefortelling om økosystemet for eksempel..? Man kan gjøre alt mulig egentlig. Elevene har det ikke bare gøy, men de lærer utrolig mye også. Perfekt!

    SvarSlett