onsdag 15. september 2010

IKT og Engelsk

Jeg tok årstudium i engelsk i fjor, så jeg har særlig lest om engelsk og IKT i boken "Å være digital i alle fag". Engelsk er et språk som store deler av verden forstår, innen 2015 vil omtrent halve jordens befolkning bruke engelsk på en eller annen måte. ( Otnes, Hildegunn; Å være digital i alle fag 2009,s. 90) Dette mener jeg er en klar indikasjon på hvor viktig det er å ha god kompetanse innenfor engelsk. Desverre er engelsk blitt til ett typisk puggefag. Selvsagt må noe pugges, men der det er rom for kreativitet bør vi utnytte sjansen. Noe jeg falt for var å opprette egne Wikispaces. Disse "rommene" kan gjøres private for en gruppe,eller åpen for alle. Wikispaces.com har en egen funksjon for dem som ønsker å opprette rom for sine klasser. Her kan man legge inn  egne opplysninger om temaer og emner som det jobbes med i klassen. Jeg vil tro at når elevene får være med på å lage noe og får eiefølelse vil de legge litt mer innsats i arbeidet. Elevene vil i tillegg få verdifull dataerfaring siden de må bruke datamaskin og internett for å legge inn sine innlegg. Det at innleggene er åpne for resten av klassen vil gjøre at de kan lære av hverandre. Ofte bruker lærere vanskelige ord og forklaringer når noe skal læres. Elever snakker stort sett samme språk. Ved å lese tekster som er skrevet av jevnaldrede vil kanskje læringen bli mer jevn og interessant? Det er i hvertfall en ide å ta med seg.



Elevene må også skaffe seg en viss sans for kildekritikk siden de må få informasjonen sin ifra en plass. Ute i mylderet av internettsider er det viktig å kunne luke ut relevant og sann informasjon fra det som er rent bambus.

3 kommentarer:

  1. Etter denne markedsføringen av wikispaces er det vel bare å prøve det ut? Skal vi lage et egnet "prosjekt" på neste samling?

    SvarSlett
  2. Lærer gjerne mer om wikispaces. Utifra hva jeg leste i boken, er vel denne siden mest relevant om jeg skal lage en wiki. Mener det er viktig å kunne noe mer enn å forlese for elever. Læring skal være artig og fengende. Jeg tror at IKT kan hjelpe meg til å ha noen ess i erme når jeg trenger å få opp kreatviteten og arbeidslysten i en klasse

    SvarSlett
  3. Jeg måtte ta en sniktitt på internettsiden, for det hørtes meeeget interessant ut. Nå har ikke jeg laget meg noen konto der, så får visst ikke sett alt, men beskrivelsen din av nettsida sa egentlig sitt.

    At elevene får følelsen av å ha et eieforhold til noe har faktisk svært mye å si når det kommer til motivasjon. Elevene skal være aktive og få muligheten til å vise hvor kreativ de faktisk kan være! I tillegg vil slike rom som finnes på wikispaces gi et mer oversiktlig "program" over det de holder på med, og det blir lettere for elevene å følge med og holde seg oppdatert.

    Thomas: Jeg vil gjerne bli bedre kjent med wikispaces :)

    SvarSlett