mandag 11. oktober 2010

Geocaching!

Fant en spennende artikkel idag på Aftenposten. Eller selve saken var ikke spennende, men det som det viste seg å være syns jeg var kjempespennende. Det var ingen bombe eller noe annet farlig politiet i Oslo hadde funnet. Det var en GPS-post. Det er mennesker som setter ut små bokser, hvorenn de vil for deretter å legge ut GPS koordinatene ut på internett. Du kan lese mer om det her. Dette er noe som kalles Geocaching. Deltakerne skal finne frem til postene, skrive seg inn i loggboken og så notere funnet på internett når de komme hjem. Utifra hva jeg leste på Geocaching sin hjemmeside er det også noen som legger såkalte bytteting i boksen sin. Ser for meg at det må være småting som deltakerne kan bytte med hverandre. Ting kan komme helt fra den andre siden av jorden, for utifra hva jeg leste på innleggen på postene i Bodø har mange turister slått i hjel noen timer i Bodø med å lete etter poster.

Jeg ser for meg at dette kan brukes i skolen også. Elevene lærer å bruke GPS og i tillegg kan man legge ut spørsmål/oppgaver som skal løses i boksene. Jeg tente umiddelbart på denne ideen. Jeg søkte på Nordland på Geocaching sine sider og fikk opp over 550 treff, bare i Bodø er det nesten 50 forskjellige poster! Syns det er artig at noe jeg ikke visste eksisterte engang var så populært.

Noen som har hørt om dette før eller prøvd det?

6 kommentarer:

  1. Helt nytt for meg - og veldig interessant. Dette må jeg prøve ut.

    SvarSlett
  2. Det beste av alt er at det er gratis å delta! Eneste du trenger er en GPS, noe som ofte følger med nye mobiltelefoner nå.

    SvarSlett
  3. Har hørt ordet Geocaching før, men det er også alt. Kanskje jeg skal dra med meg ungene ut i Bodømarka på jakt etter poster med digitalt verktøy! Høres morsomt ut.

    SvarSlett
  4. ser ut til at de mest populære postene ligger i rensåsen,flymuseet og moloen. Men pass deg førr "mugglere". Dette er sivile som ikke må se hva du holder på med. For da risikerer du ,som i dette tilfellet, å bli ringt inn til politiet som bombemann;p

    SvarSlett
  5. Det er sikkert spennende å holde på med.
    For skolen sin del er det en kjempeide, der du i første boks får koordinatene til neste og hver boks inneholder oppgaver av ulike slag.
    Mobilen`s bruksområde øker stadig, dette er et fint bidrag.

    SvarSlett
  6. Oi, dette var lurt! Fantastisk god ide, har hørt litt om det før, men ikke så mye at jeg skjønte konseptet. Tipper dette ville blitt en populær økt på skola!

    SvarSlett